Our Weekend and belevenissen - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van grietjetinekehilde - WaarBenJij.nu Our Weekend and belevenissen - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van grietjetinekehilde - WaarBenJij.nu

Our Weekend and belevenissen

Door: Tineke en Grietje

Blijf op de hoogte en volg grietjetinekehilde

04 Maart 2014 | Verenigd Koninkrijk, Edinburgh

Hello everybody!

Here’s again a new report from us! We zijn al helemaal gewend hier en alles loopt op rolletjes. Oke, bijna alles. De taal is en blijft een struikelblok, maar na 1,5 kan je niet verwachten dat ons Engels al perfect is. Maar het gaat steeds beter en onze eigen vertaallijst wordt al een stuk langer!

Afgelopen zondag waren we uitgenodigd voor een lunch bij de dominee. Om 11 uur begon de kerk, iets waar we meteen de eerste keer aan gewend waren. Dat uitslapen bevalt ons wel!
De kerk waar we naar toe gaan is The free church of Schotland. Dit is de link:
http://edinburghfreechurchcontinuing.com/ voor de geïnteresseerden!
De kerkdienst gaat iets anders dan bij ons. Er zit ongeveer 20 man in de kerk. Er is geen orgel, dus als we zingen, komt er een man naar voren om te beginnen met zingen en daarna zingt de hele gemeente mee. De kerkdienst ging over David en dat er dagen zijn van problemen, straffen maar ook van zegeningen.
Na de kerkdienst werden we meteen weer uitgenodigd voor een andere lunch. We mogen onze agenda wel meenemen naar de kerk! Ook kregen we weer telefoonnummers. We hebben zo ongeveer telefoonnummers van de halve kerk en we kunnen we een hele kudde mensen bellen als er iets is. Ook kunnen we elke dag wel bij iemand eten en wil iedereen ons wel Edinburgh laten zien. Ik denk dat we tijd te kort komen hier! Hmm, misschien dat we wel langer blijven… Ook al denk ik dat niet iedereen daar blij mee zal zijn!
We stapten in de auto, wat deze keer goed ging, en we reden naar een deel van Edinburgh waar we nog nooit waren geweest.
Aangekomen bij het huis kregen we thee en praatte we wat met de kinderen van de dominee en zijn vrouw. Ze hebben er 1 van 12, 1 van 14 en 1 van 16. Het was erg gezellig en na een uurtje te hebben gepraat gingen we eten. We hadden aardappeltjes, met 3 kleine worteltjes, 2 stronkjes broccoli e n 5 gram kip. Ook zat er drab bij van broodkruimels met kruien en uien. Juist, aparte combinatie! Het is dat we ons manieren hebben en thuis goed zijn opgevoed….
Het nagerecht was wel heel lekker! Witte chocoladetaart met kersen, soort monchou.
Na het eten hebben we nog een poos gewandeld met de hond molly. We hebben een heuvel beklommen waarop je een mooi uitzicht had van Edinburgh! De zoveelste heuvel.
Natuurlijk begon het te regenen, dus we gingen snel weer naar huis. We hebben veel uitleg gekregen over hoe het daar aan toe gaat op de scholen. Hoe het zit met de basisschool & middelbare scholen. We deden een poging om het te begrijpen…

Toen we weer bij de dominee waren aangekomen deden we een spel. Het heet: ‘ Stop de bus’. Je hebt 4 kolommen met de categorieën jongens, meisjes, boeken en dieren. Het moest allemaal over de bijbel gaan. Degene die naast je zat zei: Start de bus. In je hoofd moest je het alfabet opzeggen. Als degene naast je weer: ‘ stop de bus’ zei, moest je de letter zeggen waar je op dat moment was. Met die letter moest je de jongensnamen, meisjesnamen, boeken en dieren verzinnen uit de Bijbel. Op zich wel een voordeel als je de Nederlandse namen weet en een paar Engelse. Daarom heeft Grietje ook gewonnen. Dat weten we zeker!
Om 6 uur gingen we weer naar de kerk. We hebben gelezen spreuken 29 en 30. Het ging over dat we moeten weten wat we geloven en geloven wat we weten. Na de kerkdienst kregen thee/koffie met koek en saucijzenbroodje. Nee, tineke snapte die combinatie ook al niet! Grietje wel, maar dat zal wel iets Urkers zijn. Heeft ze toch weer het Urker-gevoel terug gekregen. Toen was er een bijeenkomst en kregen we informatie over het leven van Anthanasius. Of we er veel aan hebben gehad is nog maar de vraag.

De volgende dag ging ons wekkertje weer om 7 uur! Wij zullen hier nooit aan kunnen wennen. Ons dagelijks ritueel begon weer en we waren keurig op tijd voor de bus. We stapten uit bij de bushalte die geen nut had. Nu denk je natuurlijk, wat is dit?
Nou, in een straal van 100 meter staan er 3 bushaltes! Wij stapten altijd uit bij de laatste bushalte, dit is het eindstation van de bus. En iedere ochtend moesten we de straat bij het busstation over rennen om de volgende bus op tijd te halen. Maar 25 meter voor het eindstation is nog een bushalte, en iedere dag dat we langs deze halte kwamen zei Tineke: ik snap echt niet wat voor nut deze bushalte heeft, nog geen 25 meter verder is de eindhalte waar alle bussen samen komen, daar kunnen de mensen toch ook gewoon naartoe lopen? Totdat ze er op een dag achter kwam dat we wanneer we bij de nutteloze bushalte uitstapten, de weg over konden steken naar de eerste halte na het station en we dus niet meer hoefden te rennen om de bus te halen. dus vanaf nu stappen we elke dag bij de nutteloze bushalte uit, dit scheelt ons rennen, vliegen en ons leven wagen.

After that we come at home.
We gingen om de beurt douchen en opeens viel het douche gordijn naar beneden, Grietje schrok zich levendig! Oké we melden dit aan Ferial, en ze hing hem weer op, nog geen kwartier later hoorde Grietje een grote BOENK.. en ja hoor hij was alweer gevallen.. oké de komende maanden worden we douchegordijnophangmedewerkers. (mooi woord voor galgje)
Nou we hebben het druk genoeg gehad vandaag met niks doen. en o ja, we willen meer reactie`s van jullie.. we zien altijd dat ongeveer veertig mensen het lezen en dan krijgen we drie tot vijf reacties.. wanneer jullie meer reactie geven, stimuleert ons dit meer! Oké dit was een gratis tip!
Nou tot de volgende keer !

Lieve Groetjes Vanuit Schotland,
Tineke en Grietje

• 04 Maart 2014 - 22:33

Jacq:

Citaat Aart: "ze zijn echt niet helemaal goed daar"

• 04 Maart 2014 - 22:40

Martin:

De dominee had vast een schotse collie, of niet? :p

• 04 Maart 2014 - 22:45

Grietjetinekehilde :

haha nee dat niet ;)

ter verduidelijking van de foto, recht voor je op de foto is het busstation en links bovenin de hoek zie je de halte die geen nut heeft!

• 04 Maart 2014 - 23:17

Thuis:

Dag meiden,bedankt weer voor jullie belevenissen.En wat dat eten betreft: 's lands wijs, 's lands eer.In Doba heeft Tineke haar bordje ook altijd leeg gegeten....Was de macaroni geslaagd? Groeten van thuis.

• 04 Maart 2014 - 23:28

Teacher:

Hallo meiden, wat een smakelijke verhalen zeg....echt genieten hier! Wat een belevenissen en erg leuk dat jullie ook zoveel worden uitgenodigd.
    Gelukkig zijn jullie goed opgevoed...ik denk dat jullie netjes je bordje leeg aten.
    Groetjes, mw. L.

• 05 Maart 2014 - 15:33

Annelies:

Nou, hierbij dan ook een reactie van mij! Leuk om te lezen! :)

We missen je hier wel hoor Tien! Doe rustig aan en vooral ENJOYY! :) xxxxx

• 05 Maart 2014 - 19:13

Dikke (william) Plus De Familie Aan De Zwarteweg:

Goeienavond Schotse dames,

Ik moet toch wel redelijk lachen als ik sommige stukjes lees. Het is goed om te lezen dat alles goed met jullie gaat. En wat betreft het eten tineke: dat heb je al wel geleerd in Hongarije. Of niet.

De heuvels beklimmen is goed voor je conditie dan hoef je misschien in Oosterwolde niet meer hard te gaan lopen.

Ik kijk uit naar jullie volgende stukje.

Laterrzzz

• 06 Maart 2014 - 17:28

Jennifer Leusink :

Dear Tineke & Grietje,

Hierbij nog een reactie, na alles gelezen te hebben kon dat toch niet uitblijven he ;)
    Ik twijfelde al of ik het misschien in het Engels zou schrijven maar ik besloot het jullie toch maar te besparen! Ontzettend leuk om te horen hoe jullie het hebben, vooral aangezien ik Engels studeer en misschien ook wel naar Groot-Brittanië wil als ik de kans krijg!
    Ik vroeg me trouwens nog wat dingen af over hoe het daar gaat enzo, zoals de prijzen, is het leven daar nog een beetje te doen financieel? En hoe werkt het bijvoorbeeld als je met het OV wil, koop je dan ook een soort strippenkaarten?

Have fun ladies!

grietjetinekehilde

Wij zijn Tineke Doornewaard, Grietje Hoekstra en Hilde Brouwer...We zijn studenten van het Hoornbeeck College in Kampen. We doen de opleiding onderwijsassistent en zitten bij elkaar in de klas, in ons 3e en laatste leerjaar.. Vanuit onze opleiding kregen wij de mogelijkheid om als extra een stage in het buitenland te doen. Dit leek ons erg leuk... We hopen te gaan stage lopen op de Manafield school in Edinburgh. We wonen daar in een mooi appartementje. Buiten de stage om, is deze tijd in Engeland natuurlijk ook erg goed voor de ontwikkeling van onze Engelse taal en het opdoen van nieuwe ervaringen. de eerste zes weken zijn Grietje en Tineke aan het stage lopen, de laatste acht weken is Tineke met Hilde stage aan het lopen. Dit betekent dus dat Hilde, Grietje na zes weken vervangt

Actief sinds 12 Feb. 2014