Een super leuk weekend! - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van grietjetinekehilde - WaarBenJij.nu Een super leuk weekend! - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van grietjetinekehilde - WaarBenJij.nu

Een super leuk weekend!

Door: Tineke & Grietje

Blijf op de hoogte en volg grietjetinekehilde

25 Maart 2014 | Verenigd Koninkrijk, Edinburgh

Hello people from the other side of the ‘ grachte’.

We had such a nice weekend! We really enjoyed it. It’s was so nice, because the family Doornewaard came. The brother and sister of Tineke stayed the whole weekend.

Het was donderdag avond half 10. Daar zat Tineke te wachten op het vliegveld. Ze had echt haar ‘ forever alone’ moment. Het vliegtuig had vertraging, dus dat werd wachten. Eindelijk, om kwart voor 11 kwamen ze uit de gate lopen! Wat een geknuffel en gekus! Die mensen zullen wel gedacht hebben ;D Oke, grapje. Er werd flink geklaagd over het weer en dat ze honger hadden. Natuurlijk werd er meteen een sigaret opgestoken toen we buiten kwamen. Er was niks veranderd. Tineke was ( eindelijk ) goed voorbereid en had ponden voor de bus. In de bus moesten we 10 minuten wachten en daar gingen we eindelijk. Tineke had Gert-willem & Marieke goed voorbereid op een lange busreis. Na 5 minuten: ‘ Hoe lang nog?’. Na een kwartier: ‘ Zijn we er al bijna?’ Na een halfuur: ‘ Wanneer komen we aan? Om de 5 minuten: ‘ Ik heb zin in bier.’ ‘En ik heb zin in wijn.’ ‘Ik heb honger.’ Ook viel Marieke 3 keer naar voren als de bus stopte. Ik vraag me ook af of ze wel eens een evenwichtsorgaan heeft. De heenweg naar het vliegveld was een stuk rustiger! Toen we bij ocean terminal aankwamen zijn we een stukje wezen lopen. Er werd natuurlijk herhaaldelijk gezegd hoe koud het was en hoeveel honger ze wel niet hadden. Scheelt dat de ASDA 24 uur open is. Meteen eten ingeslagen en Gw wilde bier en Marieke wijn. Helaas, na 10 uur mag er geen alcohol meer worden gekocht. Was dat ff pech hebben. Onderweg werd meteen de zak met chips open gemaakt. Alsof ze 24 uur geen eten hadden gehad. Half 1 ’ s nachts kwamen we weer aan bij het appartement. Daar werd als eerst de wifi-code gegeven, rondleiding door het huis en de broodjes hamburger werden opgewarmd. Nou, Tineke ging maar naar bed want die moest er de volgende morgen weer vroeg uit!

De volgende morgen stond er een leuk dagje op het programma. We mochten namelijk zelf de hele ochtend les geven, omdat de leraar er niet was. Tineke sliep gezellig bij Grietje in bed, dus die werd om kwart voor 7 al wakker gemaakt door de wekker. Nog al logisch dat Tineke zich dan nog een keer omdraait als ze er een kwartier later uit moet! Een poging om rustig aan te doen ’ s ochtends was mislukt. Niet omdat wij zoveel lawaai maken, maar omdat het hier heel erg gehorig is! Tja, daar kunnen wij ook niks aan doen. Op tijd aangekomen op school om ons klaar te maken voor ons echte dagje les geven! Dat de ene klas maar 5 kinderen zijn en de andere klas 3 maakt niet uit. Dat die klassen ook nog eens om de beurt kwamen maakt ook geen verschil. Wij hebben mooi een ochtend les gegeven in het Engels! Held-moment  Het ging echt heel goed! Het rekenen kunnen ze zelf, maar er zit absoluut geen ‘ gank ‘ in. Ach, met onze stimulatie is het helemaal goed gekomen! Wat hebben ze veel en hard gewerkt! En wat waren we trots op onszelf. Daarna hebben we ook nog een rollenspel geoefend met de kinderen voor Pasen. De seniors moesten ook rekenen en een verslag schrijven. Appeltje eitje met 3 kinderen! Zelfs in Nederland is het soms moeilijker om les te geven. Ondertussen kreeg Tineke ook nog een whatsappje van Gert-willem. Uh, hoe gaat het brandalarm uit? Het is weer zo ver! De broodrooster. Gelukkig ging dat ding al snel uit.
Om half 1 zat onze taak er op en gingen we met een tevreden gevoel naar huis. Thuis aangekomen was de tafel al gedekt en konden we zo aanschuiven. Ze hadden al boodschappen voor het weekend gedaan en dat was te zien ook! Wauw, we hadden een volle koelkast. Iets wat we nog niet vaker hadden meegemaakt.
Om half 3 namen we de bus richting de stad. We gingen de Arthur seat beklimmen. Na een klim van een halfuurtje waren we boven. Daar werden we bijna het ravijn ingeblazen. Wat’n wind! Het leek wel windkracht 15. Natuurlijk moesten we poseren voor GW’s camera. De gekke bekken van de gezusters Doornewaard kwamen weer tevoorschijn. Nee, we kunnen niet normaal op de foto! Na een foto sessie gingen we naar beneden! Dat ging een stuk sneller. De Royal Mile helemaal uitgelopen en de toerist uitgehangen. Ook zijn we eventjes een museum in geweest. Het was gratis, daarom gingen we naar binnen. De Hollandse zuinigheid hebben we meegenomen naar Edinburgh. Daarna nog even wat gedronken bij de Starbucks en toen naar huis gegaan. GW heeft spagetti gekookt voor een heel weeshuis. Grietje en Tineke weten wat ze nu gaan eten de komende week! ’ s Avonds gewoon in het appartement gebleven na een enerverende dag. Beentjes op de tafel ( omdat het thuis niet mag), drinken en chips, mobieltjes & ipad bij de hand en wij hebben ons wel de hele avond vermaakt!

De volgende morgen om half 9 de wekker gezet, want we hadden een druk dagje voor de boeg! Als eerst weer de bus genomen en als echte toeristen boven in de bus, vooraan gaan zitten. Wat natuurlijk een hele belevenis was! Grietje en Tineke voelden zich toerist in eigen stad! Als eerst zijn we naar hét kasteel geweest! ‘ Edinburghs castle’. Het hoogte punt van de bezienswaardigheden. Het was aardig aan de dure kant, maar dat was het ook waard! Een gratis rondleiding gehad waarvan we alleen hadden onthouden dat de gevangen bier kregen in plaats van water en Queen Mary haar man was gedood en zij haar eigen zoon nooit meer had gezien. Na een halfuur in de kou te hebben gestaan en geprobeerd te luisteren was de rondleiding klaar. We zijn nog nooit zo snel naar binnen gevlogen. We hebben dé kroon gezien waarmee de koningen werden gekroond. Een paar miljoenen liggen op handbereik! Om 1 uur was het kanonschot te zien en te horen. Dat werd elke dag gedaan behalve op zondag. Dat was om vroeger de mensen te laten weten welke tijd het was. Met volle verwachting stonden we in de kou te wachten. We waren niet de enigen… Een kwartier gewacht op het schot, maar toen het was geweest liep iedereen weg en was het plein in een minuut weer leeg. Na 2,5 uur in het kasteel te zijn geweest vonden we het wel weer mooi genoeg en zijn we de Royal mile door gelopen, de princesses street, the rose street and the george street. Genoeg winkels gezien dus! Om 4 uur waren we allemaal moe van het lopen en zijn we naar huis gegaan. Om de planning stond: douchen, uitrusten, klaarmaken en om 6 uur uit eten te gaan! 2 maaltijden voor 10 pond. Niet verkeerd toch? Helaas had Tineke verkeerd gekeken en was dat alleen van maandag tot vrijdag… Okeee, helaas! Toen hebben we maar bij nando’s gegeten. Wat ook niet verkeerd is als je van kip en heeeel scherp houdt. Toen nog 1001 lichtjes bekeken midden in de stad. Wat ook een mooi gezicht was. Het was nog maar 9 uur en zaterdag avond. Hmm, tijd om even een pub op te zoeken voor echte Schotse drank dachten we. En maar lopen en maar lopen! En ja, er zijn zat Schotse pubs en bars te zien. Ze waren alleen stamp en stamp vol. En dat om 9 uur. Het leek wel ‘ vrogger’. Toen de barren ook om 8 uur open gingen en iedereen weer om 11 uur naar huis ging! Dus wij ook maar de bus gepakt en op de zaterdagavond mooi op tijd in huis. Grietje is op bed gaan liggen om te whatsappen en een verslag te typen. De family Doornewaard zat knus naast elkaar ‘ bananasplit’ te kijken op de bank. Wauw, wat een prachtig familiemoment was dat! Komt niet vaak voor ;)

De volgende morgen konden we heerlijk tot half 10 blijven liggen. Iets wat we in Oosterwolde niet gewend zijn. Het was echt prachtig weer en we hadden het voor de eerst keer weer lekker warm toen we buiten liepen. Helaas was dat de terug weg anders… Tja, 4 seizoenen in 1 dag! Door de kerkdienst zijn gw & mien ook een ervaring rijker. Vooral het zingen is een hele belevenis! Tja, dan zing je niet meer zo hard. ’ S Middags nog gegeten, geskypt en een wandeling gemaakt. Na het eten nog een preek geluisterd en toen naar urk.fm en de loco! En wat een plaatjes werden er voor ons gedraaid! Toch leuk dat er aan ons gedacht werd terwijl wij hier zitten!

De volgende morgen moest Grietje gewoon naar stage en zijn Tineke, gw & mien thuis gebleven. Tineke heeft samen met gw boodschappen gedaan voor ’ s avonds en mien is verder gegaan met het huis schoonmaken. Het had in tijden niet meer zo fris geroken!
Nog even gegeten en om 1 uur weer de bus naar de stad genomen om te gaan winkelen. Er werd wel een paar keer gecheckt of er echt niks was vergeten! Tineke heeft nog niks in het appartement terug gevonden, dus alles zal wel mee zijn. De primark mocht natuurlijk niet overgeslagen worden, net zoals alle andere winkeltjes. Het eerste terrasje dit jaar is ook een feit! JA, het was weer om op het terras te zitten. Dan moet het wel erg lekker weer zijn geweest. Dat we daar nog zaten met de jas aan maakt niet uit. Het gaat om het idee! Om half 4 heeft Tineke gw en mien weer op de bus naar huis gezet. Tot over 10 weekjes(:

Tineke is naar huis gegaan, waar Grietje al bezig was met strijken. We zijn op tijd begonnen met koken, want we kregen hoog bezoek! Jaja, Mevrouw Lambregtse en Meneer ten Brinke, 2 leraren van onze school, zouden op bezoek komen! We hadden een heus 3 gangen dinner voor ze gemaakt. Soep met bonenschotel en de welbekende rolo toetjes na! Nou, dat lusten ze wel. En we kunnen onszelf ook wel een schouderklopje geven, want het was erg lekker. Vooral de rolotoetjes werden erg gewaardeerd. Tja, we weten wel wat lekker is;)
Ook hebben ze een gesprek gehad op school vanmiddag. De complimenten die we hebben gekregen zijn te veel om te onthouden. We waren gemotiveerde leerlingen, deden ons werk goed, leerden veel en wilden ook veel leren, doen goed mee en de kinderen zien ze ook echt als leerkrachten! Kijk, hier doen we ons voor. Ons volgend held-momentje. We lopen nog net niet naast onze schoenen.

Nog even de laatste dingen besproken en om kwart over 9 vonden ze het wel weer tijd om te gaan! Morgenochtend gaan ze nog kijken hoe wij het op school doen.
Wij hebben echt een super leuk weekend gehad! Marieke & Gert-willem, bedankt daar voor Lambregtse & ten Brinke, we vonden het leuk dat jullie er waren!
Wij gaan heerlijk slapen om morgen weer fit te zijn voor stage.
Welterusten & tot het volgende verslag!

Liefs,Grietje & Tineke.

• 25 Maart 2014 - 08:58

Carolien:

Meiden
    Ik ben echt paupertrots op jullie!!
    Echt top bezig daar!

• 25 Maart 2014 - 13:50

Anneke:

Klinkt als een gezellig weekendje dames! :) & leuk dat jullie daar bezoek krijgen van familie & ook van school. School zal wel blij zijn met zulke gemotiveerde leerlingen, ik heb het beeld er nog niet helemaal bij Tinus maar het zal wel kloppen ;p Haha, geniet van de nieuwe week!

• 25 Maart 2014 - 14:42

Hennie:

Wat een belevenissen, ondertussen een dagboek vol. Wat leuk dat jullie
    zo gewaardeerd worden en zo goed verzorgd zijn de afgelopen dagen.
    Gert-Willem en Marieke hartelijk dank dat jullie Tineke en Grietje hebben opgezocht.
    Weer even bekende gezichten uit Nederland. Nou op naar het volgende verslag.
    Groetjes

• 25 Maart 2014 - 17:21

Thuis:

Hey dames,
    Met zo'n druk weekend achter de rug , met de nodige decibellen, zal het nu wel weer rustig geworden zijn in het appartementen complex. Fijn dat iedereen het goed naar de zin heeft gehad. Schijnbaar kunnen die Schotten beter tegen die temperaturen.....Tot skyps, groeten van de Duinkerkerweg.

• 26 Maart 2014 - 17:05

J.N. Zuijderduijn:

Leuke berichten die jullie laten weten. Fijn om met familie te zijn. Nog een goede tijd daar.