Scottish whisky & waterfall tour! - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van grietjetinekehilde - WaarBenJij.nu Scottish whisky & waterfall tour! - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van grietjetinekehilde - WaarBenJij.nu

Scottish whisky & waterfall tour!

Door: Hilde & Tineke

Blijf op de hoogte en volg grietjetinekehilde

10 April 2014 | Verenigd Koninkrijk, Edinburgh

Hello everybody!

We had some amazing days! Specially Thursday, but we will explain later why!

Woensdag hadden we heerlijk uitgeslapen. Zoals gewoonlijk, maar daar heb je ook vakantie voor! Omdat Hilde de vorige keer ontbijt had gemaakt was het dit keer Tineke haar beurt. Tineke was zelf aangekleed en had het ontbijt al klaar toen Hilde in haar pyjama d’r slaapkamer uit kwam. Kijk, de wonderen zijn nog niet de wereld uit!
Onder genot van een bakkie thee en geroosterd broodje hebben we een filmpje gekeken. Rond 1 uur zijn we even de stad in gegaan. Tineke voelde zich net een gids die een toerist aan het rondleiden was. Hilde maakte maximaal foto’s met haar camera die 35 x kan inzoomen! Tja, dat heeft Tineke al vaker gehoord;)
Toen we in de stad kwamen zijn we eerst naar het informatiecentrum gegaan. Want ja, we hadden een paar tours gezien die we wel een keer wilden doen! We hebben nu vakantie, dus waarom ook niet. We hebben informatie gevraagd en toen tickets geboekt voor morgen, donderdag dus. We gaan een whisky & waterfalls tour doen. We zijn benieuwd! Om half 7 er uit en rond half 7 weer thuis! We zijn benieuwd of we ’ s avonds nog ‘ te passe’ zijn, maar we hebben er in ieder geval heel veel zin in!
Daarna zijn we de calton hill beklommen en hebben we foto’s gemaakt. En waar je ook bent, wat je ook bezoekt en waar je ook kijkt, je ziet overal Chinezen! We vroegen ons echt af of die het hele jaar vakantie hebben. We hadden nog net niet de neiging om het te vragen…
Daarna hebben we even heel slim bekeken waar we ons de volgende dag moeten verzamelen en toen hebben we weer de bus naar huis genomen.

Tineke is er ook achter gekomen dat Hilde honden aantrekt! Het is al twee keer gebeurd dat een hond tegen haar aansprong terwijl ze een witte legging aanhad. Natuurlijk is dat bij Tineke nog geen één kaar gebeurd! De volgende hond die tegen haar op springt, krijg een trap. Tineke citeert Hilde nu letterlijk! Bij elke hond geven we elkaar nu een blik en gaat Hilde heel ‘ onopvallend’ aan de andere kant lopen!

Thuis heel gezond boontjes gegeten met aardappelschijfjes en een hamburger! We zijn best gezond bezig, want de fruit & yoghurt ligt ook al in de koelkast. Ach, die yoghurt is omdat Hilde haar traditie niet wil verbreken! Tineke heeft de smaak helemaal te pakken met het hardlopen en heeft weer een rondje gedaan.
Allebei heerlijk gedoucht & op tijd naar bed gegaan. We willen natuurlijk fris zijn voor morgen! We hebben er heel veel zin in (:

En de wekker ging om half 7! Phoe, wat een vrogte. We hadden allebei ( om een goede reden ) een kort nachtje gemaakt, dus er was lichte spijt. Hilde had de wekker al om 6 uur gezet. Ook met een goede reden. Maar Tineke was, wonder boven wonder, alweer, vrij snel klaar & heeft ontbijt gemaakt en de tassen ingepakt. Voor allebei! Rond de klok van half past 7 hebben we de bus gepakt. Weer zijn we dankbaar dat de bussen hier om de 10 minuten rijden! Kwart over 8 hadden we ons al ingecheckt voor de tour! We waren 1 van de eersten, dus we hebben lekker een bakkie chocomel bij de starbuks gegeten. Om kwart voor 9 moesten we bij de blauwe bus staan voor de winkel! En ja, dat hadden wij heel goed gehoord. Onderweg naar de winkel zei Tineke nog: ‘ Zul je zien, er zijn altijd mensen die te laat komen, terwijl het duidelijk is gezegd!’. Dus 10 over half 9 stonden we weer in de winkel te wachten. Vroeg die vrouw of ze ons kon helpen. Dus wij heel nonchalant zeggen dat we op de blauwe bus wachten voor de toer. Ik citeer de vrouw: ‘ Maar de blauwe bus staat aan de andere kant van de straat.’ We wisten niet hoe gauw we weg moesten uit die winkel! We renden de hoek om en wat stond daar, juist een bus! Maar nee, geen blauwe, maar een gele! Sorry, maar wij zien geen overeenkomsten bij die kleuren. Dus wij rennen en snel instappen. En ja, we waren de laatsten, want de bus begon meteen met rijden. En nee, dit was niet onze schuld!

We zaten in een busje met 16 mensen en 2 gidsen. Een paar stellen, een groep studenten en 2 meiden die allebei alleen waren. Hmm, alleen een tour doen. Dat zou niks voor ons zijn! Onderweg werd er allerlei informatie gegeven over de scottisch nature and culture. Natuurlijk werd de typische Schotse muziek met doedelzakken opgezet als er geen informatie te geven was.

Onze eerste stop was in Stirling bij het Wallace monument. Stirling is een grote stad waar vroeger een gevecht is geweest tussen de Engelsen en Schotten. Het Wallace monument is het vrijheidsmonument van Schotland ter ere van William wallace, die de slag bij Stirling heeft gewonnen tegen de Engelsen. De film braveheart is gebaseerd op zijn leven. Zo, we leren hier bijna nog meer van de geschiedenis dan al die jaren op school!
Daarna zijn we verder gereden. We kwamen langs Loch Lomond and The Trossachs National Park. Bij een andere tour pak je de boot en ga je ook over dat meer en langs dat park. Wij mochten genoegen nemen met een paar foto’s langs het meer. Daar hebben wij natuurlijk gebruik van gemaakt. We feeling us a little bit japanese.
De het fotomoment zijn we verder gegaan naar het hoogtepunt van de dag. De whisky distillery. Het is de oudste whisky distillery van heel Schotland. Onder tussen waren wij ook aan de praat geraakt met die groep studenten. Natuurlijk waren ze hier alleen gekomen voor het proeven van de whisky. Stiekem wij ook, maar dat zeggen we natuurlijk niet.
We hebben een rondleiding gehad door de hele distillery and that was very interesting! We learned a lot of things and now we know exactly how they make Scottish whisky. Nou ja, Tineke begreep de helft en Hilde bijna alles! Natuurlijk hebben we ook een paar verschillende soorten whisky geproefd. Wat eigenlijk best lekker smaakte. Na de rondleiding heeft ze snel wat dingen in het schriftje geschreven zodat we het allebei niet vergeten. After that, we bought ofcourse some real scottish whisky! Wij waren alleen wel de enigen die wat kochten. We werden meteen benadrukt als: ‘ Hollands alcoholisten.’ Dat het voor het thuisfront was, geloofden ze niet! ‘Yeah right, those bottles are empty before you are home!’
We hebben we een bepaalde blik gegeven en zijn door gelopen!

Daarna moesten we nog een tijdje in de bus zitten voordat we naar de watervallen gingen, maar er was onderweg genoeg te zien! Wat een uitzicht, prachtig! Echte schotse koeien en schapen in the middle of the Highlands. Ja, we zaten in the Highlands! Oke, het begin er van. Maar wat een prachtige bergen! Dacht je bijna op de berg te zijn, schijnt er nog heel wat achter te staan. We reden in the middle of nowhere. Af en toe kwamen we een huisje tegen. Wij kwamen meteen tot de conclusie: Het is hier mooi, maar hier wonen? Never!’ Geef ons toch Oosterwolde & Emmeloord maar.

De plek van de watervallen heet Hermitage forest walk. Het was echt prachtig weer, de zon scheen, geen regen en het was absoluut niet koud! Dus we hebben mooi een tijdje bij de watervallen rond gelopen. Onze laatste bezienswaardigheid was Dunkeld Cathedral. Waarom het er nou precies stond, wat het nou precies betekende en wie het gebouwd had en wanneer weten we niet! We hebben foto’s gemaakt en zijn daarna heerlijk op het grasveld in de zon gaan liggen. Zonnen in Edinburgh, dit was de allereerste keer! En we hebben er van genoten (:

Onderweg naar Edinburgh kregen we nog allerlei informatie over Mary Queen of Scotch, de bloemen die op de bergen groeien, de stadjes waar we door heen reden en the kingdom of five. Het was een informatieve, gezellige en hele leuke dag! Maar wat waren we moe onderweg. Alle mensen in de bus hadden de ogen dicht. Stiekem hadden we er een foto van moeten maken want het zag er wel grappig uit.
Oja, de man gaf niet alleen veel informatie maar dropte er tussen door ook allerlei grappen tussen door. 1 probleem, wij verstaan die grappen wel maar begrijpen ze totaal niet. Tja, en dan begin je maar te lachen wanneer iedereen lacht. Ach, dan doen we wel eens vaker met gesprekken die we niet verstaan. Gewoon op het goeie moment lachen.

Om half 6 kwamen we weer op de plek van bestemming! Een groot applaus gegeven aan onze reisgidsen en daarna snel weer naar de bushalte. Want onderweg hadden we onze magen alweer gehoord! Natuurlijk. Toen we thuis kwamen hebben we meteen een pizza in de oven gedaan en opgegeten onder het genot van een filmpje. Nu wij dit zo typen en naar buiten kijken, zien we de haven met het water en een mooie ronde zon die nog net niet achter de bergen zit! En we hebben ook nog eens 2 weken vakantie! De weekenden zijn helemaal vol gepland, maar we vervelen ons nog echt niet (:

Op naar het weekend lieve mensen! Echt fijn dat onze verslagen nog getrouw worden gelezen (:

Een dikke knuffel van ons!

Ps. Zie foto’s voor een kleine impressie van onze topdag!

• 10 April 2014 - 22:12

Thuis:

High ladies,thanks for report.Een bakkie chocomel bij de starbucks gegeten.......was ze bevroren? Maar verder alles goed naar het schijnt? Geniet nog maar even van de vakantie.Groetjes van thuis.

• 11 April 2014 - 10:46

Albertine:

Wauw ik val hier net nog niet van mijn stoel... Tineke en snel klaar zijn!!!!
    Wauw bij ons is er een x speciaal een wekker gezet voor Tineke omdat ze anders niet op tijd klaar zou zijn..:)
    Maar de wonderen zijn dus echt nog niet de wereld uit ;)

Veel plezier dames,

Groetjes uit het mooie zonnige Urk

Xxx.... Apien

• 14 April 2014 - 15:15

J.N. Zuijderduijn:

Beste meiden, jullie hebben weer heel wat meegemaakt. Wat is het toch een mooi land met een rijke geschiedenis. Geniet er maar van! Groeten uit Oosterwolde