Week number six! - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van grietjetinekehilde - WaarBenJij.nu Week number six! - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van grietjetinekehilde - WaarBenJij.nu

Week number six!

Door: Grietje & Tineke.

Blijf op de hoogte en volg grietjetinekehilde

03 April 2014 | Verenigd Koninkrijk, Edinburgh

Hello lovely people,

We zijn zo ver-engelst dat het ons soms moeite kost om het Nederlandse woord erbij te bedenken. Vandaar wat Engelse termen. We zullen het op jullie niveau doen ….
En week nummero 6 is bijna voorbij! Wat gaat de tijd toch snel. Helaas moet Tineke dus ook morgen afscheid nemen van Grietje;( But we really enjoyed our last week!

Zaterdagavond lazen we op het nieuws dat de zomertijd weer in ging. Dus wij met onze goeie bedoelingen hebben onze mobiel alvast een uur naar voren gezet voordat we gingen slapen. The alarm clock of Tineke ringed at half past 9. Ze vond het al zo raar dat ze Grietje nog niet in de keuken hoorde. Dus Tineke naar Grietje, maar die bleef nog ff liggen. Hmm, dan is het 10 uur er we moeten kwart over 10 gaan… Weer iets vreemds, maar Tineke dacht er verder niet over na. Met de allerbeste bedoelingen broodjes klaar gemaakt en daar zaten we iets voor 10 aan tafel. Grietje asked Tineke: ‘ Why are you so early?’. Uhm, het is bijna 10 uur! En als bewijs pakte ze haar mobiel er bij. Maar toen zei Grietje, nee, het is 9 uur! Kijk maar eens op de 2 klokken hier in de keuken. En ja hoor, die stonden nog op de oude tijd als 8 uur, want die klokken waren nog niet een uur vooruit gezet. Dus wat bleek nou. Juist, onze mobiel ging automatisch een uur vooruit. Tineke bedenkt zich geen moment en is na het eten mooi weer in bed gekropen! Pff, ze kan er nooit uit komen en nu is ze zelfs een uur te vroeg! Voordeel is dat we wel op tijd klaar waren.

Uit de kerk vertelde Grietje dat ze vrijdag weggaat. Mensen begonnen spontaan knuffels te geven en handen te schudden. Natuurlijk werden we uitgenodigd om thee te drinken bij de dominee en zijn vrouw en kinderen.
Die zondag hebben we nog een preek geluisterd, eten gekookt, gelezen en heeft Tineke nog geskypt. Daarna op tijd naar bed gegaan voor weer een weekje stage! It was the last week for Grietje and the last week for Tineke before here holiday start.

De volgende morgen ging zoals elke ochtend. Again a day internship, maar uit stage stond er wat anders op de planning. We zijn naar een grote brug geweest die van Edinburgh naar Dunfermline gaat. There are 2 bridges. Over 1 brug gaat een trein over, and the other is just for cars. Het zijn 2 hele grote bruggen en die wilde Grietje op de foto hebben. Dus zo gezegd, zo gedaan. We zijn met de Nederlandse lerares Inge mee gegaan, omdat ze in Dunfermline woont. Na een klein uurtje in de auto hebben gezeten, had ze ons bij de brug afgezet. There we stood. 2 kleine meisjes bij een hele grote brug in een onbekend gebied met heel veel mist, wat we wel gewend zijn! Er is de laatste dagen zoveel mist, dat we niet eens de overkant konden zien. Na een halfuurtje maximaal foto’s te hebben gemaakt zijn we weer terug gegaan. En we hadden vanaf half 1 al niet meer gegeten en het was ondertussen al half 6. So, it was not weird that we heard our stomach . De bus richting de Princess street genomen en onder tussen kwamen we langs de mac. Hmm, het was ondertussen half 7 en we hadden al 6 uur niks gegeten. En als we thuis gingen eten moesten we nog boodschappen doen. We made a very quickly choice! Die big mac heeft nog nooit zo lekker gesmaakt!!

De volgende morgen was het 1 april! ( Tineke had 9 maanden verkering) No, that isn’t a joke! Net zoals in Nederland kennen ze 1 april als grapjesdag. Ze noemen het hier ‘ fools day.’ De kinderen hebben geen grappen met ons uitgehaald, maar wij konden het natuurlijk niet laten! Grietje had de directeur te pakken door te zeggen dat zijn veters los zaten en hij keek ook nog naar beneden! Ook had Grietje tegen een jochie gezegd dat we morgen niet gaan zwemmen, omdat het zwembad leeg was. Hij hoorde alleen niet dat ze 1 april er achter zei. Hij liep verdrietig weg. Nog al logisch! Dat zou betekenen dat hij niet kan duiken en zwemmen en geen les kan krijgen van zulke leuke leraressen!
Uit school zijn we naar de dominee geweest en zijn gezin. We waren zondag uitgenodigd om te komen thee drinken en te eten. Heel zelfstandig heeft Tineke uitgezocht waar we naar toe moesten en we kwamen ruim op tijd bij hun huis. The minister let us in and we talked for a long time. Ondertussen waren er wel wat stiltes, maar dat werd snel onderbroken door het knorren van onze magen. Oke, nu lijkt het net alsof we de hele dag door alleen maar honger hebben, maar dat is niet zo! Het was ondertussen 6 uur en we hadden al weer 5,5 uur niks gegeten! So it’s very normal that we were hungry. We waren alleen wel heel benieuwd wat we nu weer kregen. In onze gedachten wilden we op de terug weg alweer naar de mac. Maar we kregen heerlijke bami! Dat het lastig is om dan netjes te eten hebben we ook al weer gemerkt. Maar het was erg lekker (: De dominee las uit de bijbel vanuit de Ipad en rond 8 uur gingen we weer naar huis! It was a nice evening.
Grietje heeft daarna op de laptop een diploma gemaakt voor de volgende dag! Omdat wij zo trots zijn op ‘ ons ‘ jongetje (:

De volgende morgen dachten we dat het net zo’n woensdag zou zijn als alle andere, maar het ging even iets anders. We hadden beiden een druk ochtendje! Grietje heeft gekleid met een paar kinderen en de nieuwe leesboekjes in de computer gevoerd. Tineke finished the diploma and gave a lesson. Dat diploma hoefde alleen nog niet vandaag worden uitgereikt. Tineke werd geroepen door 2 kinderen om naar boven te gaan. Daar zaten Grietje en de 2 andere leraressen. De 1 april grap van dinsdag werd helaas werkelijkheid. We don’t went to the swimming pool! Er lag namelijk glas in het zwembad en het zwembad wilden geen risico’s nemen. That’ s a pitty. Er werd toen aan ons gevraagd om de kinderen die hele middag te vermaken! Dus wij moesten gaan improviseren. Iets wat wij blijkbaar erg goed kunnen! In een halfuurtje hadden we een hele activiteitenmiddag in elkaar gezet voor op het schoolplein. 9 verschillende spellen met een circuit. Groepjes gemaakt en alles van te voren klaar gezet en bedacht! Om half 2 is Tineke beneden gebleven om de kinderen daar de hoofdlijnen uit te leggen en is Grietje naar boven gegaan. Wij hadden beiden 1 groepje. We hadden klossenrace, Moeder hoe laat is het, kat en muis en nog veeeel meer! Op het laatst hadden we een gezamenlijk spel. We played 1,5 hour outside. The children really enjoyed it, and we also. We werden overspoeld met complimenten! Held-momentje. Maar eerlijk is eerlijk, het ging echt heel goed.
Daarna zijn we nog naar de asda geweest om boodschappen te doen. Thuis aangekomen de dagelijkse dingen gedaan en een poging tot ‘ vroeg naar bed gaan’ was weer mislukt! De zenuwen gierden wel door Grietje haar lijf. Toch wel spannend om bijna naar huis te gaan. Ze mag er alleen niet te veel met Tineke over hebben….

Vandaag was Grietje haar laatste dagje stage! Jammer, maar ze heeft er natuurlijk heel veel zin in om Martin & haar geliefde familie weer in de armen te kunnen sluiten! Tineke mocht de dagopening doen en spellen uitleggen. Grietje fold a bird of paper with the children and gave recorder lessons. It was her last lesson! Om kwart voor 3 zijn we met de hele school in een kring boven gaan zitten. En daar kwam het emotionele moment, afscheid nemen van Grietje. Of beter gezegd: Miss hoekstra. The children wrote a message for her and maked a big card! Op die kaart staan de boodschappen die de kinderen hebben geschreven. Grietje heeft ook een mok gekregen met schotse print, Scottish biscuit, lipp gloss en een mini fotolijstje. Ook hadden de kinderen opgeschreven waarvoor ze wilden bidden. Een paar kinderen gingen in een rij staan en baden voor Grietje. Zie foto’s voor een klein impressie.

Thuis aangekomen meteen de kastjes open getrokken om te eten. Want ja, alles moest natuurlijk op, want Tineke moet ook dit appartement uit voor een weekendje. Er komen namelijk gasten. Tineke slaapt dan met Hilde in het huis van de Nederlandse lerares Inge in Dunfermline. Zij en haar familie zijn namelijk 2 weken op vakantie. We slapen dit keer aan de overkant van het water ( nee, niet Nederland). Dus nu kunnen we weer een ander deel van Schotland zien!

Ook zijn we vanavond uit eten geweest in een restaurant 200 meter hier vandaan. Het was erg lekker en mooi goedkoop! Vanavond gaan we er wel op tijd op, want morgen gaat de wekker pauper vroeg! Om KWART OVER 4! Natuurlijk blijven we even snoozen, maar we moeten de bus van kwart voor 6 pakken. Onee, dat is echt te vroeg. Grietje neemt het vliegtuig van kwart over 9 & Hilde komt pas om 10 voor 4 aan. En wat gaat Tineke in die tussen tijd doen? Juist, naar huis om te slapen! Als Hilde aankomt worden we opgehaald door Inge om meteen door te gaan naar haar huis! Natuurlijk gaat Tineke Grietje heeeeeel erg missen, maar ze kijkt er ook naar uit dat Hilde komt!
Nog een hele fijne avond allemaal(:

Liefs,
Grietje & Tineke!

• 03 April 2014 - 22:24

Marretje:

Wat een leuk verslag weer , en dat het laatste verslag van grietje ..
    Wat leuk dat je een diploma gemaakt hebt ;)
    enne ik geloof dat snuffie voelt dat je weer terug komt :-P
    Tot morgen !!
    Groetjes marretje .

• 03 April 2014 - 23:09

Thuis:

hey Dames, bedankt weer voor het mee laten beleven van jullie ervaringen. Thanks for de nice pictures. Grietje goede reis weer terug naar Urk. En Tineke, ook in Dunfermline is nog heel wat moois te zien.Even gegoogled...tot skyps, groeten uit Duinkerken.