2 bijzondere dagen! - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van grietjetinekehilde - WaarBenJij.nu 2 bijzondere dagen! - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van grietjetinekehilde - WaarBenJij.nu

2 bijzondere dagen!

Door: Tineke & Grietje

Blijf op de hoogte en volg grietjetinekehilde

29 Maart 2014 | Verenigd Koninkrijk, Edinburgh

Dag dikkerds! Onee, dat zijn wij.

Wat voelen we ons dik en opgelaten na dit weekend. We hebben plotseling besloten om elke dag aardappels met groente te gaan eten & Tineke wil gaan hardlopen!
Het begon allemaal op een vrijdag. We kwamen op school en de helft van de kinderen was aanwezig. En die aanwezig waren, sliepen half. Dat vonden wij ook niet zo heel raar na zo’n energievolle avond. Boven waren maar 3 kinderen en beneden 7! Wauw, dit was de hele school van vandaag.
Om 1 uur was de school uit en hadden we wat leuks op de planning staan. We waren uitgenodigd door Stuart & Lorna Duffurs. Lorna werkt als vrijwilligster op de school. Hun kleinkinderen zitten ook op de school. Met een uitgeschreven routebeschrijving kwamen we op de plek van bestemming. We werden hartelijk welkom geheten en op de bank gezet met een schots boek. Ondertussen was Lorna de lunch aan het voor bereiden. We waren benieuwd.
We kregen soep a lá onbekende groentes met sap. Het was meer groente dan soep zelf. Het enige lekkere was het brood. Grietje ruikt het nog! En maar happen en maar slikken. Het was niet eens zo heel vies vond Tineke….
We stapten in de auto, de deur werd zelfs voor ons open gedaan.. We gingen naar ‘ Dirleton castle.’ Er werd ons uitgelegd dat dit een heel ander kasteel was dan in Edinburgh, het was minder modern. Na ongeveer een halfuur langs de kust te hebben gereden kwamen we bij het kasteel. We wilden onze portemonnee al pakken, maar nee, dat mocht niet. Hun hadden ons uitgenodigd, dus ze betaalden ook. Wij als studenten konden dat wel waarderen. Hun hadden een eigen pas, zodat ze zo naar binnen konden. Wij zijn benieuwd naar hoeveel kastelen ze zijn geweest. Naar dit kasteel waren ze al meerdere malen geweest, zeiden ze! Wij hebben daar niet veel van gemerkt. Het was een oud kasteel/ruïne. Er was weinig van over, maar door de plaatjes aan de muur hadden we een beetje een idee hoe het er uit zag. Ondertussen vergingen we bijna van de kou. Oke, we zijn wel wat gewend hier, maar het was pittig koud!

Na een uurtje hadden we alles gezien en gingen we een stadje verder op. Daar hebben we langs de haven gelopen. Nou ja, het waren gewoon 2 strandjes met een paar bootjes. Het was de typische Schotse kust. Kleine huisjes, een strandje, in het water waren een aantal eilandjes en een paar boten lagen aangemeerd. Het weer deed ut um! Harde wind en kou. Door die kou waren we het al snel zat en zijn we in de auto weer terug naar hun huis gegaan met de gedacht: ‘ een lekker bakje thee en daarna naar ons eigen huisje.’ Onderweg begonnen we al aardig moe en hongerig te worden. We fantaseerden al over een lekker groot stuk pizza! De keren dat we honger hadden zijn niet meer op 1 hand te tellen. Evenals de keren waarin wij veel te veel patat en pizza en ongezond hebben gegeten. Bij hun huis weer aangekomen hebben we 3 kwartier gewacht op de ‘ thee.’ Die thee kwam wel, maar samen met een hele maaltijd! Het brood stond ook al op tafel. We gingen zitten en daar kwam ze met de pan aanlopen. Het was een soort preischotel. Grietje had nog nooit prei gehad, dus die was heel benieuwd! Het was een schotel met prei, aardappels die NIET geschild waren, ei en kaas. De rest wisten we niet! Die vrouw liep even de keuken in en die man was druk met zijn eten. Een mooie gelegenheid voor Grietje om haar ei op Tineke d’r bord te gooien! We hadden elkaar alleen maar aan te kijken en we wisten genoeg. Tineke kon Grietje haar gedachten bijna lezen. Nee, dit is 1 x maar nooit weer! Happen en slikken. Tineke vind moeders kost ook een stuk lekkerder. Daarna kregen we een stukje cake wat wel lekker was.
Oke, we hadden al een bodempje te pakken voor onze magen.

Daarna brachten ze ons naar huis en we konden de pizza al bijna ruiken! Wat hadden we nog trek. Vanuit de auto zijn we rechtstreeks naar de ASDA gegaan. Thuis aangekomen, de oven aangezet, pizza erin en smullen maar. Dit was een verzachting voor de tong.
Daarna nog gedoucht en geskypt. Tineke heeft nog een filmpje gekeken en Grietje had haar film in dromenland.

De volgende morgen! We hadden heel wat op de planning staan. Aller eerst het bezoek aan het paleis. We hadden als student betaald voor ‘ the gallery’ en het paleis zelf. Als eerst zijn we naar ‘ the gallery’ gegaan. Jullie hebben vast wel eens gehoord van weggegooid geld. Dit was er 1 van! Alleen maar schilderijen van mensen die we niet kenden, gepraat over kleren en dikke kinderen. Het enige mooie waren de sieraden. We zijn snel naar het paleis gegaan, wat echt de moeite waard was. We hebben veel dingen gezien en gehoord. Helaas waren de audio touren alleen in het Engels, anders hadden we veel meer begrepen. Natuurlijk konden we het niet laten om toch stiekeme foto’s te maken! We hebben gezien waar Mary, Queen of Scotsh heeft gewoond en geslapen, waar Queen Elisabeth een paar dagen door brengt als ze er is en we weten een deel van de Koninklijke stamboom. Het was een interessant en leuk uitje! Scheelt dat Tineke de volgende keer er weer gratis in kan met haar ticket.
Daarna gingen we naar de Calton hill. Een kleine heuvel in het midden van de stad, waardoor je net over de stad heen kan kijken. Helaas was het aardig mistig, maar we mochten niet klagen. Het was droog, haast geen wind en met de kou viel het reuze mee! Ach, hier ben je al tevreden als het droog is en weinig wind. Boven op de berg staan ook een aantal monumenten. Wat de betekenissen daar van zijn weten we niet. We waren drukker met foto’s maken van het uitzicht en springend op een monument op de foto staan.

Na een halfuurtje waren we het zat op de berg en zijn we wat gaan eten. Wij zeggen niet waar en nee, het was geen Mac! Wat als derde op de planning stond was: ‘ The Scotisch gallery.’ Schilderijen bekijken, terwijl je ook maximaal kan winkelen in Edinburgh. Ach, het was gratis, daarom deden we het. Het waren mooie en grote schilderijen, maar wat ons het meest trok waren de Nederlandse schilderijen. Ja, er hingen ook heel veel schilderijen van Nederlandse kunstenaars. Een schilderij van kampen, een landschap van Gelderland en een zelfportret van Rembrand van Rijn. Dat was natuurlijk wel even leuk. Daarna hadden we het ook wel weer gezien en zijn we naar het park gegaan. Bijna het hele park door gelopen en toen we er bijna uit waren liep er een eekhorentje achter ons aan. Tineke bukte even en hij kwam zo naar haar toe om aan haar hand te snuffelen om te kijken of ze eten had. Nouu, wat leuk! ;D Daarna zijn we nog naar ‘ grass market’ geweest. Tineke had daar over gelezen op internet. Dat was een plein met allerlei winkeltjes. Het was niet zo heel bijzonder, dus na een halfuurtje hadden we het daar ook wel weer gezien.

Daarna zijn we nog langs de ‘ Leith walk’ gelopen, want Grietje moest nog dingetjes kopen voor haar familie. Toen naar huis gegaan en meteen de vele foto’s op de laptop gezet en gegeten. Avondje skypen, filmpje kijken, douchen en uitrusten staat op de planning van vanavond! Want een hele dag lopen voel je op een gegeven moment wel.
En ja, we zouden eigenlijk pas maandag een nieuw verslag plaatsen. Maar omdat we zoveel hebben beleefd en wij jullie niet weer op wilden schepen met een pauper lang verhaal plaatsen wij dit verslag nu al(:

Fijne zondag iedereen!
Liefs, ons!

• 29 Maart 2014 - 23:04

1x Raden? :

Leuk man leuk joh

• 29 Maart 2014 - 23:14

Thuis:

Hey dames, jullie houden van verhalen schrijven? Bedankt, weten we waar jullie je zoal mee bezig houden.
    We hebben ons wel afgevraagd wie daar op dat bankje zit voor de klaagmuur...
    Heb een goede zondag samen. Groeten uit Oosterwolde.

• 31 Maart 2014 - 10:43

Kaasboer:

Mooi verhaal wel een beetje lang..

• 31 Maart 2014 - 10:43

Kaasboer:

Mooi verhaal wel een beetje lang..

• 31 Maart 2014 - 17:19

Je Moeder:

Weer een paar leuke dagen gehad. Waardeer je straks weer het eten wat je moeder
    klaar maakt, zoals andijvie met een bal gehakt. Nou nog een paar gezellige
    dagen samen. Want een weekje is zo om.

grietjetinekehilde

Wij zijn Tineke Doornewaard, Grietje Hoekstra en Hilde Brouwer...We zijn studenten van het Hoornbeeck College in Kampen. We doen de opleiding onderwijsassistent en zitten bij elkaar in de klas, in ons 3e en laatste leerjaar.. Vanuit onze opleiding kregen wij de mogelijkheid om als extra een stage in het buitenland te doen. Dit leek ons erg leuk... We hopen te gaan stage lopen op de Manafield school in Edinburgh. We wonen daar in een mooi appartementje. Buiten de stage om, is deze tijd in Engeland natuurlijk ook erg goed voor de ontwikkeling van onze Engelse taal en het opdoen van nieuwe ervaringen. de eerste zes weken zijn Grietje en Tineke aan het stage lopen, de laatste acht weken is Tineke met Hilde stage aan het lopen. Dit betekent dus dat Hilde, Grietje na zes weken vervangt

Actief sinds 12 Feb. 2014