Our first day of the internship - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van grietjetinekehilde - WaarBenJij.nu Our first day of the internship - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van grietjetinekehilde - WaarBenJij.nu

Our first day of the internship

Blijf op de hoogte en volg grietjetinekehilde

25 Februari 2014 | Verenigd Koninkrijk, Edinburgh

A very good evening lovely people.

Het Engels is just in our head! We speak English the whole time. We zullen eens beginnen bij de zaterdag. Na heerlijk te hebben uitgeslapen stond er een wandeling naar de kerk en naar de school op het programma. Zo gezegd, zo gedaan! Na een halfuur kwamen we bij de kerk. Er staan heel veel mooie grote kerken hier in Edinburg, maar de kerk die wij zochten was een klein gebouwtje tussen de huizen en een autogarage. Nadat we die hadden gevonden zijn we verder gelopen naar de school. Onderweg kwamen we a lot of dogshit tegen! Ook kwam er een man voorbij rennen met korte mouwen, een korte broek en een zakdoek op zijn hoofd. Op zich al een raar gezicht aangezien het maar 10 graden was! Maar het vreemdste was nog dat er een politieagent achter aan rende. Grietje vond dat heel schril, net zoals die zwerver op de straat. Ze wilde naar de overkant, omdat ze zei dat dat korter was. Maar aan onze kant zat de zwerver.
Ik zie een verband…

Na een poosje lopen hadden we de school/kerk gevonden. Het leek namelijk op een kerk met alleen maar muren er om heen. Dus een school/kerk/kloosterachtig iets. Het enige waaraan je kunt herkennen dat het een school is, is aan het bordje aan de muur. Daarna nog een heerlijk broodje gegeten bij de subway en toen zijn we naar huis gelopen. Al met al was het een wandeling van 2 uur. En wat voelden we onze voeten en benen! We ploften op de bank met de gedachte, hier komen we nooit meer vanaf! Maar om 4 uur hadden we toch wel zin om ff een rondje haven te doen. Dat ff werd een 1,5 uur. Goeie gesprekken en heerlijk gezongen! En Grietje kreeg haar Urk-gevoel weer terug! S’ avonds heerlijke patat gegeten met een pizza en hamburgers. Kijk, dat compenseert een beetje.

De volgende morgen was het zondag en gingen we naar de kerk. Het was een half uur lopen. De kerk begonint om elf uur en om half zeven, so in Dutch it’s twelve o`clock and half past six. We kwamen bij de kerk en er waren in het halletje twee deurwachters, zij openden de deur voor ons. We werden welkom geheten en de ‘doorkeeper’ vertelde ons dat we met het bidden moesten staan en voor de rest gewoon konden zitten. Er is geen orgel in de kerk, de buitenkant van de kerk ziet er ook niet uit als kerk, het is een wit vierkant gebouwtje met blauwe deuren en blauwe rol luiken. Er waren ongeveer zes kinderen in de kerk en in totaal ongeveer dertig mensen, vooral oude mensen. De mensen zijn heel hartelijk en gastvrij, aankomende zondag zijn we uitgenodigd bij de dominee en zijn vrouw, om te eten. Ze hebben drie kinderen, we kregen het mobiele nummer van haar zodat we haar konden bellen als er wat was. Ook kregen we het mobiele nummer van haar dochter, want die wilden ons wel de stad laten zien. Zei ze. We vroegen ons af of de dochters dat zelf wel wilden. `s Middags hebben we naar een Nederlandse kerkdienst geluisterd. En `s avonds hebben we nog even een rondje over de haven gedaan.

De volgende morgen was ‘ de grote dag’. We werden opgehaald door Ferial. Ze bracht ons naar school. Er zitten twintig kinderen op de Mannafield Christian school. De leeftijd varieert tussen de 5 en 12 jaar oud. Het is opgesplitst in twee groepen, de jongeren en de ouderen. De jongere kinderen zijn 5 tot 7 jaar oud en zitten in groep 2,3 en 4. De oudere kinderen zijn 8-12 jaar en zitten in groep 5-8. Grietje was deze eerste dag bij de oudere kinderen, ze begonnen met rekenen, en hadden een rekentoets, Grietje kon deze toets wel volgen en snapte de vragen die de leraar stelde aan de kinderen. Hierdoor ontdekte ze snel wat min, plus, gedeeld door en keer betekent. It`s less, loves, divided to and times. Dit is erg handig om te weten, wanneer kinderen een vraag hebben bij het rekenen en je de som uitlegt aan het kind. Na rekenen was er een kwartier pauze, daarna hadden de kinderen grammatica en spelling. Toen was het lunch tijd. De kinderen spelen ongeveer drie kwartier tot een uur met elkaar op het plein. En de laatste les duurt van 1 -3 uur, ze hadden project, het ging over de schijf van vijf en de kinderen verzonnen bij iedere schijf woorden die hier mee te maken hadden, en typten en printen dit uit. En plakten het op de schijf. Hier zijn ze de hele middag mee bezig geweest. Om drie uur was de school voor de kinderen tot tien jaar uit, drie kinderen van rond de twaalf jaar hebben tot vier uur school.
Ferial, de vrouw waar we dit appartement van huren, bracht ons na schooltijd naar een busticket shop, we werden afgezet in een straat en ze wees ons welke winkel het was, oke we waren niet de enigen, een winkel vol mensen dus het wachten kon beginnen. Maar er waren ook een paar andere Nederlandse studenten. Meteen met elkaar in het Nederlands praten natuurlijk! Wat voelden we ons verbonden met elkaar. We moesten een formulier invullen met onze naam en geboortedatum, deze moesten we bij een balie afgeven, daarna ging je op de foto voor op het pasje en daarna kreeg je je pasje en kon je afrekenen.. Grietje had dit alles netjes in goede volgorde gedaan, en was klaar, terwijl Tineke nog bij de balie stond te wachten.. ondertussen waren al een paar mensen na Grietje. En Tineke stond maar te wachten en te wachten. Totdat ze ontdekte dat ze het formulier nog gewoon in haar hand had. Foutje moet kunnen.
We wisten welke bus we moesten nemen, maar nu nog aan de goeie kant staan. Netjes stonden we bij een bushalte, tot we ontdekten dat we aan de andere kant moesten zijn. We hebben nog nooit zo snel een pauper drukke weg overgestoken. En ja, nu wisten we wel welke kant we moesten kijken. Netjes stapten we in de bus en om kwart voor 6 kwamen we weer aan. Maar rusten zat er niet in. Om 6 uur werden we weer opgehaald door de man van Ferial. We waren uitgenodigd voor een diner bij haar thuis. We kregen heerlijke salade met een schotel van kip, aardappels met champignons en paprika. Als nagerecht kregen we heerlijk karamelijs. Rond 8 uur kwamen er leerkrachten en ouders van de school voor de ‘ prayermeeting’. We hebben 50 minuten gebeden! Om de beurt mocht iedereen wat bidden. We merkten dat ze het erg fijn vonden dat wij er waren en ze hebben geld nodig voor alle financiën. Na de meeting werden we weer door een leerkracht thuis gebracht. We waren kwart voor 10 weer thuis, maar we waren zo moe, zo moe! Al dat vertalen in ons hoofd en goede zinnen maken en intensief luisteren. En dat is best lastig en daar gaat al onze energie aan uit! Daarom ook nu pas een berichtje;)

De volgende dag moesten we weer vroeg uit de veren. De bus gepakt en mooi op tijd op school! Daar aangekomen hebben we gewisseld van klassen. Grietje ging naar boven naar de jongsten en Tineke was een dagje bij de oudsten. De oudsten begonnen de dag met rekenen. Zelf in het gebrekkig Engels lukte het Tineke nog om de tafels te doen en sommen uit te leggen! Ja, ze had echt haar heldmomentje! Na de pauze werd de oudste groep weer verdeeld in 2 groepen. De junioren en de senioren. De junioren kregen uitleg van de leerkracht en de senioren gingen zelfstandig aan het werk. Na de lunchpauze hebben ze de hele middag geschilderd. De hele middag! Om 3 uur mochten we gaan en was onze 2de schooldag afgelopen. Thuis gekomen ging Grietje boodschappen doen en Tineke het reisverslag maken. Na de boodschappen is Grietje verder gegaan en ging Tineke overheerlijke bami maken! Op één of andere manier ging het hele reisverslag weer weg. Toen Grietje er mee bezig was…. Nadat we hadden gegeten is Grietje wezen skypen en heeft Tineke de hele keuken schoongemaakt. En o, o, wat ziet het er nu keurig uit! Alles blinkt! Voor hoelang dat weten we niet. Aangezien Tineke niet kan wassen of strijken is dat Grietje haar taak. Alles goed verdeeld dachten we zo.
Nog even skypen en whatsappen met onze lieve vriendjes en dan is ook deze dag weer voorbij!

Bedankt voor het lezen van ons reisverslagen en er zullen er veel meer komen (:
Welterusten, liefs Grietje en Tineke

• 25 Februari 2014 - 23:12

Thuis:

Hey dames, bedankt voor het wereldkundig maken van jullie eerste ervaringen met Schotland. Wat het eten betreft komen jullie schijnbaar nog geen vreemde dingen tegen;) En je weet, als je thuis bent, wat je doen moet als je vreemde mensen in de kerk ziet.... Ja, die taal zal wel even wennen zijn om daar in steeds te moeten "schakelen". Succes daar en de hartelijke groeten van de Duinkerkerweg.

• 27 Februari 2014 - 22:36

Elsbeth:

Wat een klein schooltje!! Leuk! Heel veel succes met al het Engelse, ik snap dat dit eerst heeeeel vermoeiend is. Ben benieuwd naar alle nieuwe belevenissen de volgende keer! Leuk om te lezen, het is bijna 'real live', haha!!
    Later...